Taxi Göteborg kommer att köra färdtjänsten i kommunen

Färdtjänsten och vissa skolresor har upphandlats av Västtrafik. Och det nya avtalet kommer att gälla fr.o.m. 2012-07-01. Varför Västtrafik gör upphandlingen och inte kommunen är för att Västtrafik har en betydligt större erfarenhet av denna typ av upphandlingar. Det är t.o.m. vanligt att vi anlitar andra som sköter våra upphandlingar. Att notera är väl att oavsett vem som gör den så gäller samma kriterier och därmed blir också resultatet detsamma.

Göteborg Taxi vann upphandlingen som gjordes enligt LOU (Lagen om Offentlig Upphandling), vilket är ett måste när det gäller de summor som det handlar om.  Specialfordon och färdtjänst. I anbudet om färdtjänst med personbil hade Taxi Göteborg priset 529 kr/timma medan Öckerö Taxi
hade 690 kr/timma. Det innebär att Öckerö Taxi var drygt 30 % dyrare. I anbudet ställs också krav på kvalitén och de ev. fördelar som Öckerö Taxi hade uppvägde inte på långt håll prisskillnaden. Ett dyrare pris skulle givetvis också innebära att taxorna påverkas i samma grad. Upphandlingen av specialfordon vanns av Öckerö Taxi för 890 kr/timma. Att notera är att det är dubbet så dyrt som man betalar i andra GR-kommuner. Detta beror på att vi inte var så intressanta för andra budgivare..

Taxi Göteborg kommer att ha Öckerö kommun som hemområde vilket innebär att de måste ha bilar stationerade här. Dessutom finns det ett antal kommuninvånare som kör för Taxi Göteborg vilket har fördelen att det kan finnas taxibolag tillgängliga här i den händelse Taxi Öckerö inte kör.

Jag vet att det finns farhågor om att Taxi Göteborgs chaufförer inte kommer att hitta, att det kommer att ta längre tid med framkörningarna m.m. Självklart kommer det att hända någon gång i starten men jag är övertygad att Taxi Göteborgs chaufförer kommer att hitta inom Öckerö kommun precis så som man hittar i andra kommuner. Deras verksamhet kommer dessutom att följas upp så att de håller de kvalitetskrav som de nu uppgivit. Det är därför viktigt att vi ger  dem den chans de nu faktiskt förtjänar, för i längden handlar det om hur vi hanterar både våra skattepengar och enskildas pengar.. I det läget är det omöjligt att anta ett anbud som är så mycket dyrare än det billigaste.

33 kommentarer för “Taxi Göteborg kommer att köra färdtjänsten i kommunen

  1. Jag tycker det här kan nog bara bli bättre för Mig iaf. Jag åker bara taxi till och från krogen här ute, och det är inte skoj att dom stänger precis när krogarna stänger så man får gå hem varje gång.

    Det kan bara bli bättre, tycker jag iaf 🙂

  2. Svar till Folke.
    Jag är däremot lite förvånad över den typen av beskyllningar. Den typen av argumentation är inte speciellt seriös utan visar väl mer att argumenten sinat.

  3. Troligtvis lika sällan som folk åker raka vägen och vet vart dom ska när de hoppar in i bilen.

    Våra taxametrar kontrolleras och plomberas en gång per år. Men om du vet någon som kört enligt annan prislista vill vi ha kännedom om det.

  4. Ha ha, när kom man senast från Hälsö till Hönö för 300 kr? Det är ju passerat vid rondellen vid Öckerö Hamn typ… Du kan sitta och räkna efter dina teoretiska prislistor, men det måste vara bra jävla sällan dessa tillämpas…

  5. Svar till TÖ.VGD

    Resan har då tagit ca. 28 min. Detta innebär ett stopp på ca. 20 min.
    Samma resa med Taxi Göteborg skulle kostat 390 kr.
    Om ni åkt raka vägen hade resan kostat ca. 298 kr med Taxi Öckerö och 223 kr med Taxi Göteborg.

    Om ni planerar att åka mycket taxi kan det vara ide att ringa något taxibolag och höra om de tänker trafikera på helgkvällar ute på öarna.

  6. Svar till ”Dyrt”

    Jag antar att det varit mer än fyra personer i bilen, resan är utförd på OB-tid, resans längd ca. 8 km och att det varit minst ett stopp på vägen eftersom resan tagit så lång tid.

    Om vi nu antar att Taxi Göteborg kommer att trafikera på fredag och lördag kväll och ha en av sina få stora bilar här ute. Då skulle samma resa kosta 363 kr. Alltså betydligt billigare.

    Men eftersom det nya färdtjänstavtalet inte tillåter stora bilar samt att Taxi Göteborg har väldigt få stora bilar i sin bilpark är det högst osannolikt att de kommer att ha sådana bilar här ute.

    Resenärerna hade då i detta fall fått dela på sig och använt sig av två fordon. Den totala kostnaden med Taxi Göteborg hade då istället blivit 586 kr. Alltså dyrare.

    Jag önskar att det vore som du säger att vi har 4 sådana resor per timme och bil. Då hade vi nog inte haft svårt att få förare till dessa körpass och vi hade heller inte behövt ha de höga priserna.

  7. Jag skulle inte bli förvånad om någon tidning kommmer på att det är någon Socialdemokrat i Regionen som har myglat ihop det med Taxi Göteborg och fått överta taxikörningar på öarna. När man efter ett år upptäcker att det kostat dubbelt så mycket i totalkostnader så är det Arne och hans
    parti som får bära hundhuvudet och tappa väljare. Smart politik och inget nytt i politiken. Men varför har inte Moderaterna gjort någonting utan bara lagt sig ?

  8. Svar till Joakim/TÖ.VGD

    Oavsett tid på dygnet och dag så kan aldrig en färd på inte ens en mil kosta såpass mycket. För samma pengar kommer man ju i princip infrån centrum i GBG ut till färjan. Om man kollar tiden det tar Hälsö-Hönö så hinner man ju i princip lätt med 4 såna körningar på en timme vilket då ger 2000 kr i timmen, man kanske skulle köpa sig en billig bil och köra lite svart…Och tror inte att öckerö-taxi ska vara så säkra på sin sak att det kommer bli sämre med andra bolag, erat rykte som Taxi-bolag är ju inte direkt jättebra ute på bygden… Sen är det givetvis jättesynd för dem som blir av med jobben när ni lägger ner eran verksamhet, men är ganska övertygad om att Taxi GBG kommer att vilja ha några förare som bor här ute…

  9. Om Skatter, Upphandlingar, Kvalitet och Jobb.

    Jag bor, arbetar och betalar skatt i Öckerö kommun. Självklart vill jag ha ut mesta möjliga kvalitet för skatten vad gäller all kommunal service. Att kommunen följer Lagen om Offentlig Upphandling förutsätter jag.

    Men jag är också taxiförare på Taxi Öckerö sedan sju år tillbaka. Och jag kan säga att när jag första gången hörde att Västtrafik skulle sköta Taxiupphandlingen förstod jag att jag snart skulle få se mej om efter ett nytt yrke. Jag har nämligen tidigare arbetat för ett taxiföretag som har ett likadant avtal med Västtrafik och jag vet hur systemet fungerar.

    ”Upphandlingen har omfattat dels fasta fordon vilka skall klara cirka 50 procent av det totala transportbehovet dels avropsfordon som skall klara resterande behov. De fasta fordonen hyrs in för bestämd tid medan avropsfordonen hyrs in vid behov för de resor som skall utföras därutöver. Vid anbudsutvärderingen har de fasta fordonen rangordnats utifrån fordonstyp och inom respektive hemområde efter lämnat pris.”

    Ovanstående stycke är saxat från http://www.vasttrafik.se och beskriver de villkor som styr de fordon som har haft möjlighet att lägga anbud. Upphandlingen vi taral om har gällt avropsstyrda fordon. Ej fasta fordon.

    När en resa beställs väljer en dator ut billigaste, närmaste fordon av lämplig typ för varje beställd resa. I första hand går körningen alltid till de fasta fordonen, det är för att dom kostar pengar under hela tiden dom är tillgängliga. I andra hand går körningar till de billigaste och närmsta avropsstyrda fordonen, dvs de som har haft chans att buda på den upphandling som Öckerö kommun har överlåtit till Västtrafik. Dagar med få resor kan de avropsstyrda fordon stå stilla större delen av arbetspasset. Dom kostar ingenting för skattebetalarna och tjänar heller inga pengar. Dom kan inte ta andra körningar under stillestånd eftersom dom genom avtal har förbundit sej att stå lediga på Hemort.

    Var och en som har inblick i det systemet förstår att det är helt uteslutet att jag och mina 35 kollegor kan söka anställning hos de företag som har fått ett sådant avtal. Vi blir allihopa arbetslösa den 19 juni 2012 eftersom Öckerö kommun har gjort det enkelt för sej och skrotar ett system som har fungerat bra i många decennier.

    Västtrafik tar ingen notis om kvalitet vid upphandlingen, jag förstår inte var du har fått det ifrån Arne, dom går enbart på lägsta pris. Det gör ju också datorn som fördelar de dagliga körningarna till fordonen. Parametrarna heter: Tillgänglig tid, Typ av fordon och Pris per enhet (Fast fordon resp Avropsstyrt fordon). Kvalitet finns inte med i systemet.

    Kvalitet finns däremot med i den typen av upphandlingar som Öckerö kommun själva har utfört i modern tid av vilka Taxi Öckerö har vunnit samtliga. Med lägsta bud och eller bästa kvalitet. Det står ju inte i LoU att man måste välja det lägsta budet. Eller att man måste lämna över hela ansvaret till Västtrafik. Till ett system som gör det ovisst om det går att driva ett företag, avlöna en förare, leva på.

    Jag tycker det är tråkigt att Samhällsbyggnadsnämnden inte har lyft frågan i kommunen, tillfrågat brukarna, eller tagit hänsyn till ett 30-tal taxiförares samlade erfarenhet.

    Som skattebetalare hade jag väntat mej mer och jag kan tänka mej att det får kosta när man gör förbättringar. Att kommunen gör en ordentlig research.

    Att gå upp i Västtrafik känns som ett billigt beslut. Men jag undrar om lösningen blir billigare?

    Mvh Lasse

  10. Svar till TÖ.VGD
    Jag kan hålla med om att resan som du beskriver låter orimligt dyr. För att besvara frågan behöver jag göra allt för många antaganden. Om du vet vilken dag det var samt vilken tid resan ägde rum så lovar jag att komma tillbaka med kommentar samt en jämförelse vad det skulle kosta med annat bolag.

  11. Svar till Folke.
    Du ska nog inte lägga ansvaret på Arne och Moderaterna för detta beslut. De som fattade beslutet var för färdtjänsten, Samhällsbyggnadsnämnden i sammanträdet 1 mars 2011, enligt protokoll:

    http://www.ockero.se/download/18.5b45bea912ed6551ba480001538/SBN+2011-03-01.pdf

    Beslutet för skolfärdtjänst antogs i efterhand, 21 september 2011 av Barn och utbildningsnämnden, enligt protokoll:

    http://www.ockero.se/download/18.36f5b7cc1329f0f7e3a8000626/BUN+protokoll+2011-09-21.pdf

    Vad jag känner till var samtliga partier eniga i detta beslut. Arne har vad jag kan förstå inte varit delaktig i beslutet.

  12. Svar till Joakim.
    Tar Ditt råd till mig så att det inte skall bli några missförstånd.
    Svaren kan synas upprepande men det beror också på att frågeställningarna är desamma. Vår konversation ansåg jag avslutat i och med att vi tackade varandra för got samarbete. Givetvis är det så att Taxi Öckerö vunnit ett antal upphandlingar tidigare. Även dessa upphandlingar har varit bra och också fyllt syftet att ge en fri konkurrens för alla företagare.

  13. Det känns som dina svar börjar bli lite urvattnade. Jag lämnar härmed över till läsarna att bedöma vilka påståenden som besvarats.

    För oss som läst förfrågningsunderlaget är det dock ganska klart att det mesta som står där bestäms utav den upphandlande enheten och inte av någon lag.

    Jag har ingen åsikt om upphandlingen gått rätt till eller ej. Vet bara att den visst blivit överklagad till förvaltningsrätten i Jönköping, minst en gång. Vet inte vad denna överklagan gäller eller om det är avgjort, bara att den blivit överklagad.

    Det låter lite på Arne som att Taxi Öckerö aldrig tidigare varit med om någon upphandling. Kommunen har vid flera tillfällen tidigare upphandlat färdtjänsten själva. Då har Taxi Öckerö haft det lägsta budet. Annars hade vi inte kört idag.

    I övrigt hade det varit bra om du bara noterar längst upp i dina kommentarer vem du besvarar. Tack!

  14. Svar till Folke.
    Faktum är ändå att upphandlingen inte överklagades, vilket fanns möjlighet till om man ansåg att den var felaktig. Alternativet till att upphanda färdtjänsten, vilket inte ens är lagligt, är för mig helt otänkbart. Med det resultatet av upphandlingen som blev kan Västtrafik inte göra på något annat sätt än vad de har gjort.

  15. Svar till Monica.
    Jag vill påstå att det inte varit något fel på Västtrafiks tidigare upphandlingar, vare sig av färdtjänst eller busstrafik. Det som däremot har brustit är uppföljningen av de kvalitétskrav som ställts. Där har man nu förbättrat sig och entreprenörer har som vi läst fått vidta ganska drastiska åtgärder för att uppfylla det man lovat.
    Alternativet till upphandling, vilket ju inte ens är lagligt, skulle vara att låta befintlig entreprenör att köra i all evighet. Riskerna är givetvis uppenbara även då att kvalitén sjunker. Upphandling gör man just av det skälet att man vill utsätta entreprenörerna för en konkurrensutsättning där de med det bästa budet vinner upphandlingen. I upphandlingen vägs både pris och kvalité in och det är den som är sammantaget bäst som vinner.

    Som moderat anser jag att det är hälsosamt att konkurrensutsätta verksamheter. Det innebär inte att allt skall drivas av privata entreprenörer. Jag har ett stort förtroende för att kommunen har en stor kompetens att driva verksamheter. Det har Du facit på hur verksamheterna drivs i vår kommun, där kommunen är och kommer att förbli den största huvudmannen.

  16. Taxi Öckerö är ju alldeles för dyra att åka med, skulle gärna höra hur man kan motivera en kostnad på 500 kr för sträckan Hönö-Hälsö på helgerna?

  17. Alla lagar är till för att tolkas på olika sätt. Eljest skulle jurister inte ha något jobb. Lagar är dessutom skrivna av jurister för jurister och eftersom de tjänstemän som skall tillämpa lagarna mestadels har svårt för att läsa och tolka lagen blir tillämoningen byggd på den enskilde tjänstemannens personliga tyckande. Jag har bara upplevt konstiga skattelagar som sedermera modifierats och tagits bort då de blir ifrågasatta. Kommunala lagar ser ut att vara lika teoretiska och föremål för revidering. LOU verkar ha många brister när den kan tolkas som i detta ärende.
    Du kanske har rätt, Arne, men kommer att förlora väljare i nästa val. Det är som i trafiken – många som hade rätt i trafiken ligger på kyrkogården.

  18. Såg att Taxi Göteborg vunnit upphandlingen som Västtrafik upphandlat för kommunen. Att Taxi Öckerö har ett högre pris kan ju bero på att man vet vad det verkligen kostar eftersom det är ett lokalt företag. Som skattebetalare litar jag inte ett dugg att lägsta budet är det bästa för kommuninnevånarna. Titta bara på Västtrafiks katastrofala upphandlingar av busstrafik. Bussbolaghen är ju så pigga på att vinna anbuden så att man klarar inte kvaliteten. Samma gäller säkert för taxibolagen. När det sedan inte finns någon kvalitetskontroll från Västtrafik så ligger landet öppet för fusk. Finns det verkligen kriterier som exakt säger vad som skall utföras? Vem har kompetens på Västtrafik att genomlysa siffrorna i ett anbud?? Görs det??
    Man har ju pga bristande genomlysning och kontroll totalt misslyckats med vissa upphandlingar av både buss- och inte minst tågtrafiken under senare år! Nu står taxi samt färdtjänst i tur. Men som man bäddar får man ligga!! Gick inte Nya Moderaterna i spetsen för upphandlingar av vård..skola..omsorg..och kollektivtrafik??

  19. Det är nog bra om Du håller Dig till fakta istället för lösa påståenden som dessutom inte stämmer med verkligheten. Jag kan ta det en gång till för tydlighetens skull. Denna upphandling har gått riktigt till både när det gäller underlag och att den är laglig. Istället för att hela tiden påstå att den är olaglig borde Du istället prestera något slags bevis för detta. Det faktum att upphandlingen inte blev överklagad, vilket är mer ovanligt än vanligt, visar också på att den genomförts korrekt. En sådan här upphandling kontrolleras givetvis av ett flertal jurister, både från Västtrafik och från de som lämnar anbud.

    Just de skäl som Du anger, att det förekommer fusk och att företagare lurar kommunerna, är ett skäl till upphandling, förutom att det är lagstadgat. Det kan väl heller inte undgått Dig att Samhällsbyggnadsnämnden nyligen fåt kritik för att man inte upphandlat varor och tjänster på ett korrekt sätt. Att Du då uppmanar oss till strunta i upphandlingar är anmärkningsvärt. Ett sådant förfarande skulle definitivt kommuninvånarna ta konsekvenserna av genom bl.a. högre kostnader.

  20. För mig har det aldrig varit ett självändamål att få bort Taxi Öckerö. Nu fungerar det så att denna typ av tjänst skall upphandlas och att Taxi Öckerö förlorade. Precis som Joakim påpekar så kommer Taxi Göteborg att ha Öckerö som hemområde. Detta borde innebära att man stationerar bilarna här annars kommer man att få göra framkörningarna till Öckerö gratis som dessutom kommer att innebära längre väntetider. Det är utifrån de samtal vi haft med Västtrafik som jag därför tolkar Taxi Göteborg som att man kommer att stationera bilar här.

    Upphandlingen är inte bara lagstadgad den fyller också andra funktioner som att man inte skall kunna särbehandla lokala bolag, att det skall råda en fri konkurrens m.m. Det blir alltid en omställning när en ny entreprenör tar vid oavsett vilken verksamhet det än gäller. Min förhoppning är därför att det skall gå så smidigt som möjligt och där har de som brukar färdtjänsten givetvis ett stort ansvar att man inte på förhand dömt ut den nya entreprenören.

    Jag vil påpeka att vi genom åren haft ett bra samarbete med Taxi Öckerö och att vi tillsammans löst en del svårigheter tillsammans. Det är därför viktigt att byte av entreprenör inte beror på något annat än upphandlingen. Jag vill också passa på att tacka för det goda samarbetet vi haft.

  21. Detta är inte klokt. Här sitter högavlönade politiker och kommunaltjänstemän och bestämmer att vi plötsligt helt utan
    medkänsla gör ett antal familjer på Öckerö arbetslösa. Och
    detta på teoretiska grunder med stöd av en så osäker faktor
    som timkostnader. En timkostnad säger ingenting om den totala kostnaden för tjänsten. Den som räknar på en låg
    timkostnad och lägger ett anbud kanske får uppdraget.
    Sedan behöver han dubbelt så många timmar för att utföra
    sin uppgift och då blir totalkostnaden högre. Du, Arne, som varit politiker i många år borde väl ha lärt Dig att den ena kommunen efter den andra blir lurad av smarta företagare som kunnat utnyttja kommunaltjänstemännens okunskap och t ex byggt det ena fuskbygget efter det andra utan att någon reagerat. Det är alltid användarna d v s kommuninnevånarna som får lida för detta. Om man nu inte kan läsa lagen rätt och tar ett beslut som man gjort i detta fall så får det konsekvenser i många år framåt både för de familjer det berör och för brukarna. Tar någon politiker eller tjänsteman något ansvar för detta ?

  22. Jag ska försöka förklara en gång till. Vi har aldrig sagt att vi kan köra billigare än Taxi Göteborg i det nya avtalet.

    Jag är däremot ganska övertygad om att vi hade varit billigare än det avtal som nu är tecknat, om vi fått samtliga fordon samt möjlighet att trafikleda dessa fordon. Detta kommer dock att visas tydligt i hur mycket kommunen kommer att betala till Västtrafik, jämfört med hur mycket kommunen betalat till Taxi Öckerö.

    Vid upphandling behöver alltså inte fordonen delas upp i delar som det gjorts av Västtrafik i denna upphandling. För allmän kännedom kommer alltså Taxi Göteborg köra sex stycken personbilar, Tunabergs Taxi kommer att köra ett specialfordon som har Öckerö som hemområde 24 timmar om dygnet och 7 dagar i veckan, de övriga tre specialfordon som tilldelades Taxi Öckerö vet vi fortfarande inte vilka som kommer att köra, eftersom Taxi Öckerö avsagt sig rätten till dessa.

    Du nämner även att Taxi Göteborg kommer att vara stationerade ute på öarna. Denna är information har jag inte fått bekräftad. Däremot kommer Taxi Göteborg ha Öckerö kommun som hemområde de timmar på dygnet som de lagt in i anbudet.

    Många frågar oss om det kommer att finnas Taxiverksamhet fredag och lördag kväll på öarna. Vi kan bara säga att vi inte kommer att ha någon verksamhet kvar alls. Vad gäller de tre bolagen som kommer att trafikera här på dagarna, får frågan istället ställas till dem.
    Tolka nu inte detta som något hot utan se det istället som information till allmänheten, då vi hoppas många kommer att läsa denna blogg

    Vill till sist bara säga att jag verkligen hoppas att jag har fel och att Arne har rätt. Om det blir så är jag den förste att tack för ett gott arbete.

  23. Den gamla lagen LOU (SFS 1992:1528) har sedan den 1 januari 2008 ersatts med två nya lagar. Lagen om offentlig upphandling för upphandlingar inom den klassiska sektorn (klassiska lagen) och lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster för upphandlingar inom försörjnings-sektorerna (försörjningslagen). Upphandlingen är alltså helt i enlighet med lagen, annars är jag övertygad om att upphandlingen blivit överklagad.

    I upphandlingen har man satt olika kvalitéts- och miljökrav. detta har heller inte överklagats av någon part. sedan kan den enskilde brukaren givetvis anse att man vill ha kvar operatörer som man känner men detta är inget krav som man kan ha med i upphandlingen.

    Eftersom upphandlingsdokumenten är offentliga så kan vem som helst få tillgång till dem och granska dem.

  24. Jag tycker att det är bra att Taxi Öckerö gör det klarläggandet att vi som kommun måste följa lagen och att vi inte kan favorisera ett lokalt företag. Det handlar faktiskt om att Taxi Öckerö inte vann upphandlingen på att deras bud inte var konkurrenskraftigt. Vad gäller trafikledningsledning så förlitar jag mig på den erfarenhet av detta som Västtrafik faktiskt har. Att Taxi Öckerö varit duktiga på sin verksamhet bestrider jag inte alls men faktum kvarstår att Ni trots att Ni anser att Ni är mer effektiva så är Ni ändå avsevärt dyrare, vilket är lite märkligt.

    Jag tror också att det kommer att bli vissa inkörningsproblem i början men att Taxi Göteborg vill utföra sitt uppdrag så att alla blir nöjda. Det ligger i deras intresse att få nöjda kunder och att också bedriva sin verksamhet med stor effektivitet. Sammanfattningsvis så har vi följt lagen som finns för att alla företag skall kunna konkurrera på lika villkor. Avsikten med detta är att få en kostnadseffektiv och bra färdtjänst.

  25. Arne – den lag Du och Niklas hänvisar till gäller inte för transporter. Där gäller istället 2011:1092 eller 2011:1090
    I upphandlingen har inget socialt hänsyn tagits. Följaktligen är upphandlingen olaglig och styrd av godtyckligt tjänstemannaförfsrande. Någon har gjort ett
    tjänstefel som borde beivras. Någon oberoende instans bör
    ha chans att tränga in i ärendet. Annars kommer det att bli
    mycket skriverier i pressen och det är inte bra för Öckerö
    kommun

  26. Vi har aldrig varit ute efter en favorisering i upphandlingen. Att en upphandling måste ske enligt LOU är det ingen som ifrågasatt. En central styrning av all trafik i hela VG regionen tror vi dock inte kommer fungera på ett tillfredställande sätt i vår kommun. Vi har inte heller någon anledning att tro att varken Västtrafik eller Taxi Göteborg inte kommer att försöka göra ett bra jobb. Vi är dock inte övertygade om att Västtrafiks trafikledningssystem möjliggör för trafikföretaget att upprätthålla en god kvalité. Du verkar däremot redan innan startdatum kunna se att kvalitén kommer att bli bra.

    Kommer det bli totalt kaos? Nej, det vill jag inte säga. I början kommer det naturligtvis bli vissa problem som kanske ingen tänkt på, men efter ett tag kommer det nog att flyta bättre. Det som vi tror kommer ske är att Västtrafik tvingas sätta in fler bilar, kanske till och med dubbla antalet från avtalets sex. Jag antar då att även den som sitter i den 12:e bilen vill ha en lön att leva på. Anledningen till att det kommer behövas fler bilar beror på att Taxi Öckerö har samkört resor mer än de flesta andra bolag jag känner till. Taxi Öckerö har idag fler sittplatser per fordon än vad som tillåts i det nya avtalet (på grund av utsläppsgränser). Varför vi har stora fordon är inte för att vi är sponsrade av Statoil, utan för att vi samkör i väldigt hög utsträckning.

    Jag har aldrig (som du skriver) nämnt att de nya chaufförerna kommer få svårt att hitta. Detta blir det minsta problemet i det nya systemet . Problemet ligger i att få det att flyta med minst antal fordon. Kan även kallas kostnadseffektivt.

    Det låter på dig som att Taxi Öckerö kommer och gnäller nu när vi tappat avtalet. Sanningen är den att vi har nämnt dessa farhågor för både tjänstemän och politiker i kommunen långt innan anbuden ens var inlämnade. Även om Taxi Öckerö vunnit avtalet hade problemet varit dom samma. Vår växel hade även då försvunnit.

    Vi har fått många frågor från våra kunder om varför vi inte talar om för allmänheten vad vi tror. Detta vill vi nu göra. Ingen ska kunna komma efteråt och säga till oss ”varför sa ni inget innan”.
    Men nu får jag snart sluta ”skrämmas” som ni brukar kalla det

    ______________

    Joakim Rydell
    Styrelseledamot / Delägare
    Taxi Öckerö AB

  27. Nej Folke, det var ingen felskrivning. Lagen om offentlig upphandling (LOU) gäller även i vår kommun och den är till för att alla företag skall kunna konkurrera på lika villkor.

    Jag respekterar att Du tycker att Öckerö Taxi har skött sitt uppdrag bra men när Du framför att ingen annan kan klara av det utan att vi skall acceptera dem som utövare oavsett vilket pris de än sätter så är Du inte realistisk. Färdtjänst liksom annan social verksamhet fungerar i resten av Sverige när den upphandlas och kommer säkert att göra så även i vår kommun. De saker som Du behöver hjälp med är inte svårare än att det framgår av uppdraget som man gör för Dig och att påstå att bara att man kör för Taxi Göteborg inte kan hitta här är inte trovärdigt.

    Angående laglighet så är det snarare så att om vi skulle gýnna en lokal företagare trots att de är uppenbart dyrare med samma kvalitétskrav så är det olagligt. Hade det varit ett olagligt eller felaktigt beslut så är jag dessutom övertygad om att det hade överklagats.

  28. Arne – nu gjorde Du en felskrivning – Du skriver att Öckerö Kommun förjt lagen Lou. Det är precis vad men inte
    gjort – man har bara tagit hänsyn till priset utan hänsyn till kvaliteen och framförallt utan att ta hänsyn till brukarna d v s de handikappade . Om någon tjänsteman orkat gå ut och frågat tio stycken brukare och sedan kunnat
    relatera till de styrande vad han hade fått veta så skulle
    lagen kunna uppfyllas. Om tjänstemannen eller politikern hade ringt och frågat mig så skulle jag ha frågat om han
    visste vilken insats Anette och Eva gör för kommuninnevånarna genom att hålla reda på varje resandes behov som ibland är mycket speciella. När jag beställer
    färdtjänst vet dom att jag behöver hjälp med att stänga min dörr för jag klarar inte av nyckeln , dom vet min adress.
    Hur ska Göteborgstaxi kunna fylla denna sociala detalj .
    Det är kommuninnevånare som blir lidande av den här upp-
    handlingen som jag uppfattar har skett i strid med lagen
    och alltså borde upphävas med det snaraste. Annulera den
    innan det är försent

  29. Oavsett om Öckerö kommun hade gjort upphandlingen så hade resultatet blivit detsamma. Lagen ger inte så många möjligheter, för att inte säga någon, att favorisera lokala entreprenörer. Avsikten med att göra en upphandling är ju att få det mesta möjliga till en bra kvalité och det anser jag att man lyckats med i denna upphandling.

    Jag tror inte att man skall överdriva effekterna om trafikledningen inte ligger inom kommunen. Precis som Joakim skriver så finns det också ett mervärde med att samordna transporterna inom regionen. Jag tror dessutom inte att kommunikationerna är så komplexa att det med dagens hjälpmedel, blir så svårt att hitta och det är inget jag påstått för ambulansverksamheten heller.

    Faktum kvarstår att Öckerö Taxis anbud var drygt 30 % högre och det med samma underlag. Denna nota skall betalas av någon och jag har som företrädare för våra kommuninvånare att tillse att de får en bra service till rimliga priser. Tyvärr så klarade Öckerö Taxi inte denna konkurrens utan försöker nu skrämma människor med att servicen kommer att bli katastrofal när Taxi Göteborg tar över vilket är beklagligt. Om någon begått en tabbe så är det nog i så fall Öckerö Taxi som inte klarade av att bli utsatt för konkurrens men nu försöker att skylla på Öckerö kommun istället.

  30. Visst är det så att ni överlåtit åt Västtrafik att upphandla trafikföretag att köra färdtjänst och skolresor i Öckerö kommun. Ni har även överlåtit trafikledningen åt Västtrafik. Till skillnad från nu, där trafikföretaget (Taxi Öckerö AB) även ansvarar för trafikledningen kommer nu trafikföretaget få körorder från Västtrafik. Vid beställning av resa kommer således kunden kontakta Västtrafik. Västtrafik samplanerar samtliga resor i VG regionen med hjälp av en dator. Därefter skickas en körorder till den bil som är närmast och billigast, det betyder att det inte bara är Taxi Göteborg som kommer att köra här ute. Öckerö kommun är alltså direkt ansvarig för att den personliga servicen i trafikledningen försvinner och ersätts av ett system, oavsett vilket trafikföretag som vinner upphandlingen.

    I exempelvis den omtalade ambulansverksamheten påtalar ofta Arne om hur komplex kommunikationen är ute på öarna. Att då tro att Västtrafik ska kunna trafikleda och samköra all färdtjänst och skolresor i Öckerö kommun ter sig då lite märklig. Jag vill än en gång poängtera att det inte är något fel på Taxi Göteborg. Taxi Göteborg är ett mycket kompetent trafikföretag som Taxi Öckerö ofta samarbetar med. Problemet är oavsett om Taxi Öckerö vunnit upphandlingen. Västtrafik hade även då skött trafikledningen och den personliga lokala servicen hade försvunnit. Ansvarig för detta är Öckerö kommun, som hade kunnat påverka mycket mer om ni gjort en egen upphandling.
    Det är mycket riktigt att Taxi Öckerö haft det lägsta budet på tre stycken av de fyra specialfordon som efterfrågats i kommunen. Taxi Öckerö har dock avsagt sig rätten att köra dessa. Anledningen är att taxi Öckerö endast fick specialfordon och inte personbilar. Kostnaderna beräknas då bli högre än intäkterna. Vem som kör dessa specialfordon är i dagsläget vad jag känner till oklart.

    Du skriver ”I anbudet ställs också krav på kvalitén och de ev. fördelar som Öckerö Taxi hade uppvägde inte på långt håll prisskillnaden”. I upphandlingen fanns ingen möjlighet för trafikföretagen att påvisa vilken kvalitet som kunde erbjudas. Det enda som togs hänsyn till var timpris och antal tillgängliga timmar trafikföretaget kunde vara tillgängliga. Det pris som du refererar till är tillgängligheten inkluderad. Så vad du menar med ”fördelar som Taxi Öckerö hade” vet jag inte riktigt. Denna upphandling fokuserade enbart på prislappen.

    Att kommunen ska tjäna pengar på att ingå i Västtrafik är lite märkligt. Enligt VG regionens rapport ”Resa i Västra Götaland” och tjänstemän i Öckerö kommun kommer med största sannolikhet överlåtandet av färdtjänst och skolresor till västtrafik medföra ökade kostnader för kommunen. Eventuellt mycket ökade kostnader.

    Anledningen till att Taxi Öckerö ligger högre i anbudet beror till största delen på att kundunderlaget är okänt. Enligt tidigare upphandlingar hade Taxi Öckerö hand om resorna för samtliga boende i Öckerö kommun. Enligt det nya är det närmsta billigaste bil som får körningen. Detta skulle kunna betyda att trafikföretaget enbart får en resa per dag. Det blir då näst intill omöjligt att räkna på och denna metod gynnar enbart stora aktörer som kan ”chansa”.

    Taxi Öckerö AB kommer den 18 Juni 2012 att avsluta hela taxiverksamheten. Detta inkluderar samhällsbetalda resor, företag och privata resor.

    Öckerö kommun har innan beslutet som fattades av samhällsbyggnadsnämnden (ej i kommunfullmäktige) inte gjort någon kvalitet- eller kostnadsanalys av överlåtandet till Västtrafik.

    Resultatet kommer troligtvis bli försämrad service samt dyrare för kommunens invånare.

    Du skriver i din blogg om Håkan Juholts tabbar. Vänta tills den 18 Juni 2012 så får vi se vem som gjort den största tabben.

    Joakim Rydell
    Styrelseledamot / Delägare
    Taxi Öckerö AB

  31. Det var ju bra att kommunen börjat tillämpa LOU. Vinsten med att upphandla är att skattebetalarna får en lägre kostnad per utförd tjänst. Att tro att taxichaufförer inte hittar när i princip alla bilar har GPS är ju pinsamt. Vad gäller miljöaspekten så förstod jag att TAXI Gbg skulle ha bilar stationerade och då är ju den delen lika. Sen tycker jag att du Folke har märklig syn på vårt samhälle, oavsett ursprung så är de som jobbar i vårt land svenskar och bidrar lika mycket som de som är födda här.

  32. Ytterligare exempel på att kommunal upphandling är ogenomtänkt och utförd av teoretiker utan nationalekonomisk
    eller ens kommunekonomisk bakgrund. Kommunalskatten för dom anställda kommer att hamna i Göteborg istället för i Öckerö kommuns kassa. Så kostnaden för Öckerö kommun blir lika stor om inte större. Transportvägarna blir längre vilket är negativt för miljön. Kommuninvånarna som anlitar transporterna får mer opersonlig sercice – det finns ingenting i Göteborg som fungerar bättre än det gör i Öckerö kommun – byråkratin ökar till följd av mer behov av kontroller – vinsten hamnar hos någon serbier eller arab – således är förslaget bara värt papperskorgen

Kommentera