Studiebesök på T/S Gunilla 2

Så avseglade vi från Miami och plötsligt ändrades karaktären på fartyget. Från att alla träffats vid samma tider för lektioner och mat så började vakthållningen ombord. Det unika med detta skolkonceptet är också att det är eleverna som ser till att fartyget seglar. Detta innebär att de är indelade i tre vakter, Styrbord, Babord och Midskepps. Indelat i fyratimmarspass håller de vakthållningen ombord vilket bl.a. innebär att stå till rors, vara utkik eller att beslå och sätta segel.

Under seglingen skall eleverna, förutom att segla också göra ett antal skoluppgifter samt förbereda nästa hamnbesök. Skeppet seglas med gamla seglartraditioner som bl.a. innebär att man slår antal glas i skeppsklockan.

Efter tre dygn anlände vi till Havana i exakt rätt tid. Detta klarade vi genom att segla hela vägen. Väl i hamn möttes vi av en 10-15 man stor delegation bestående av allt ifrån hälsoinspektörer till tullare. Med Coca Cola och goda smörgåsar från byssjan avlöpte detta i ganska rask takt. Efter detta fick eleverna ledigt den första hamndagen och de flesta tog tillfället och gav sig ut i Havana.

Själva gick vi också omkring och tittade men också förberedde inför stadsrundturen på lördagen. Växla pengar är också nödvändigt. Cuba har två parallella penningsystem, ett för cubanerna pesos, och ett för turisterna konvertibles. Det är lätt att konstatera att det är dyrare för turisterna men samtidigt att de varor som turister kan köpa inte går att köpa för pesos. Detta innebär att det finns en stor svartekonomi där cubanerna skaffar sig en inkomst i konvertibles så att de kan överleva men också för att göra sin tillvaro lite drägligare.

Det lite spännande med dessa länder är att det är svårt att få allting bekräftat. På kvällen åkte därför vår utbildningsansvarige och jag iväg till vår kontaktperson och gjorde upp programmet för rundturen på landsbygden. Eter två timmar var även detta klart så nu ser jag fram emot att se programmet förverkligas.

Kommentera