Mycket planarbete blir det

I vår kommun. Händer det just nu en hel del. Kanske inte så mycket i terrängen men mycket mer i planeringsstadiet. F.n. har vi ett antal planprocesser och detaljplaner på gång.

Vi kommer nästa år att starta upp arbetet med en ny översiktsplan för kommunen. Denna skall sedan ligga till grund för hur vi vill att vår kommun skall se ut i framtiden.

Ett planprogram är påbörjat för Klåva där vi vill strukturera upp området. Bl.a. vill vi ge möjlighet till ett konferenshotel på Långholmen.

Detaljplanearbetet med Öckerö centrum startar också upp inom kort. Där handlar det mycket om en riskanalys och ta reda på vilken typ av bebyggelse vi kan bygga i förhållande till verksamheterna där och till risken med stigande vatten. Klart är i alla fall att vi vill bygga en cirkulationsplats vid gamla färjeläget och öppna Sockenvägen mot Hälsövägen.

Jag hoppas att överklagandet av Boviera-bygget snart är klart så att detta kan startas. Det är så att Hjuviksvägens nätverk överklagar alla våra planer för att det är föreslaget ett busskörfält på Hjuviksvägen. Man anser att vi inte skall bygga mer eftersom detta kommer att belasta Hjuviksvägen. Tyvärr har man möjligheter att okynnesöverklaga och även om det i slutändan inte kommer att ha någon effekt fördröj det ändå planarbeatet en del. Det är därför viktigt att vi ligger i framkant med våra planer så att vi inte är beroende av att de behöver bebyggasdirekt och att en viss fördröjning klaras av.

Tyvärr har vårt arbete med Björkö 2050 gåtts stå. Detta beror på ett undermåligt arbete av vår anlitade konsult, QPG, som efter år av arbete lämnat in ett arbete som i stort sett är värdelöst. Tyvärr kommer detta att fördröja arbetet och i värsta fall får vi börja om från början.

10 kommentarer för “Mycket planarbete blir det

  1. Fast jag anser att det är fel vinkling. GR tog ställning till Öckerö och Göteborgs remissvar. Det borde varit Göteborgs kommun som svarat vad de ansåg om bron. Nu valde man att helt utelämna detta i sitt svar varför Vägverket endast hade Öckerö kommuns yttrande att ta hänsyn till.

  2. Flatheten jag pratar om var just att GR inte vågade göra ett skit för det var valtider. De hade möjligheten att gå på vägverkets rekommendation och lyssna även på torslandabornas åsikter, men valde att lägga locket på istället. Sorgligt….

  3. Som politiker skall man företräda sina invånare så att kalla det för flathet att man agerar som 67 % anser låter lite märkligt. Göteborg valde att inte yttra sig i frågan om bro varför GR gick på Öckerös svar. Hade Göteborg företrätt sina invånare i Hjuvik så kanske resultatet blivit något annat. Det är väl då bättre att använda sin kraft mot att påverka den egna kommunen eftersom de enda som kan påverka beslutet om bro faktiskt är just Göteborg. Att rikta sin ilska mot Öckerö ger inget annat än att vi kommer att se till att vara ute i god tid med våra planer så att vi inte berörs av okynnesöverklaganden.

  4. På min väg till jobbet åker jag varje dag förbi soptippen på Öckerö med Sveriges förmodligen vackraste läge. Har hört att den är på väg att flyttas och måste bara föreslå att det skulle vara ett fantastiskt läge i väster med en bedårande utsikt för en konferensanläggning, och varför inte se till att vi äntligen får en simbassäng kombinerat med möjligheten att bada i havet utanför. Framförallt tycker jag att det är viktigt att få till en anläggning som är möjlig att komma åt för lokalbefolkningen så att den blir levande året om, alltså inte enbart en lyxig anläggning för eventuella hotellgäster.

    När det gäller Långholmen är det väl jättetrevligt om den också blir enkelt tillgänglig för de som bor här ute. Det jag vill lyfta när det gäller den är att vi måste bevaka allmänhetens tillgång till våra strandnära lägen, och inte heller fylla dem med industrilokaler som vi historiskt sett har gjort här ute. Annars är det trevligt med framåtandan! Mer sånt!

  5. Håller med Gillis i mycket av hans resonemang, även om det är lite väl mycket hatiskt. Men samtidigt förstår jag honom. Jag är numera utflyttad ö-bo. Jag förstår frustrationen över att ha dessa vidriga köer utanför ytterdörren. Jag har alltid varit stark broförespråkare. Tycker det var tragiskt att det var sån flathet i den sista diskussionen innan GR fattade beslutet att inte göra ett skit. Det är klart, det var val-tider så man ville väl inte fatta några upprörande beslut för en grupp 67% insnöade människor som tror jorden går under om det blir bro. Jag fick förmånen att låna programmet av vägverket och själv köra “bil” fram och tillbaka över broarna.
    Det var en underbar syn och känsla att se öarna högt från ovan när man kom ut ur tunneln från hästeviksberg! Det enda somvar dåligt var anslutningen vid gamla färjelägret som kändes klumpigt.

    Precis som Gillis säger så är ju dubbelmoralen i sin högglans när man tycker det är ok att bygga broar mellan öarna, men att just bron från björkö till ön hisingen är livsfarlig….patetiskt…

    Hur någon vettig människa kan vilja ha det som det är nu övergår mitt förstånd…äntligen byggs 155an ut, men kvar blir byvägen i hjuvik….
    Hur många miljoner skall läggas på att köra konstgjord andning på den på bekostnad av de boende? För att inte tala om norra europas dyraste färjelinje….precis som Gillis säger så är det klagomål vid varje brobygge, men när den väl är där så vill ingen ha det som förut….

  6. 1. vad jag vet är det ingen väg som har med varken Göteborgs kommun eller Öckerö kommun utan en sk. länsväg. Den fanns när de flesta började bygga i Hjuvik. (borde man kanske tänkt på då)
    2. Vilken del är det som växt de senaste 50 åren? Öckerö eller Hjuvik? Vad jag vet så var Hjuvik några fritidshus och potatisåker för inte så länge sedan.
    Sedan är det beklagligt att vissa inte kan hantera situationen utan att ha en hatisk inställning till sina grannar.
    Vi får verkligen inte hoppas att Torslanda blir egen kommun med extremister som verkar där. SD framstår ju som toleranta.
    Varför inte göra Hjuvik till pendelparkering för Öckerö 🙂 Då försvinner ju problemet!!
    Men om jag förstår Gillis rätt så vill han ju ha 3 motorvägar från färjorna som vid Eurotunneln,, då blir det också problemfritt.

  7. På Hjuviksvägen är det 10 – 12 000 fordonsrörelser per medeldygn. Det är Trafikverkets sätt att räkna. Det innebär att man räknar samma fordon två gånger eftersom de åker fram och tillbaka. Nästan hälften av dessa är från Hjuviksområdet och resten är från Öckerö.

    Mig veterligen bryter inte denna fordonstrafik, som ju också omfattar Hjuviksbornas fordon, mot några lagar eller förordningar. Men som jag skrev tidigare, om så är fallet är det ju lämpligt att Du anmäler detta så blir det en prövning av detta. Det har ju hittills inte skett varför Dina påståenden endast är spekulativa.

    Faktum är att i broutredningen och i remissvaren så ville Göteborg inte uttala sig i frågan. Detta fick till följd att tolkningen blev att en kommun, Öckerö, inte ville ha bro, och att den andra, Göteborg, struntade i vilket. Lämpligen borde Du börja med att försöka att påverka Din egna kommun efterom det är deras områden som berörs av biltrafiken och inte Öckerös.

    Under åren har det byggts i procent ut lika mycket i Hjuvik som i Öckerö kommun. Om Ni nu är så måna om att minska biltrafiken så kanske Du skulle sopa rent framför Er egna dörr innan Du klagar på andra.

  8. Det var värst vad du ljuger!

    Det finns två färjelinjer med bilar från öarna. Tillsammans åker 10.000 fordon per dygn mellan Hjuvik och öarna varje dag. Det vet du mycket väl. 10.000 dygnsfordon är lika mycket eller mer än trafiken på E20 mellan Göteborg och Stockholm och det är mer än vad som åker i Eurotunneln mellan England och Frankrike. Där har de styrande politikerna i alla fall vett att ansluta tre motorvägar för att ta hand om färre bilar än vad som kommer från Öckerö-öarna. Om du är så illa informerad som du påstår kan du själv och din förvaltning med fördel gå in på Trafikverkets hemsida under rubrik “FÄRJETRAFIK” och läsa på. Där finns siffrorna. Ni kan också gå in på “EUROTUNNEL” och läsa. Det du påstår ovan att bara 3.000 dygnsfordon skulle komma från öarna stämde inte ens i slutet på förra århundradet. Hur fan kan du med att ljuga så?

    Dessutom tillkommer mycket riktigt våra egna fordon och tillsammans är underlaget över 16.000 dygnsfordon vid Hällsvik, alltså underlag för 4-filig motorväg enligt Trafikverkets egna regler. Den trafiken anser du och Öckeröborna alltså skall fortsätta att gå på en tvåfilig väg genom våra bostadsområden så nära som 7 meter från närmaste bostadshus. Du borde veta att detta bryter mot mängder av lagar och förordningar. Så antingen ljuger du igen i andra stycket ovan eller så är du förmodligen Sveriges mest okunniga kommunstyrelseordförande. Dessa brott mot gällande regelverk har tagits upp hundratals gånger i olika skrivelser i ärendena om Hjuviksvägen respektive om brofrågan. Hur är det med läskunnigheten?

    Miljöpåfrestningarna för oss boende utmed Hjuviksvägen på grund av all denna trafik och färjorna själva tycker du ju är helt ok har vi förstått. Du tycker möjligen inte att det framstår som patetiskt när ni i Öckerö samtidigt behandlar dom mickrobiska trafikproblemen runt Heinövallen som ett problem som måste beaktas? Tala om att sila mygg och svälja elefanter.

    Kommunerna ligger där dom ligger, det är rätt men det är 100% ert fel genom era omröstningar i brofrågan att inte vägreservatet används. Där skulle trafiken kunna gå utan att störa en enda kringboende. Och det beror ju på ert trams att “ökänslan” skulle försvinna om ni fick en bro till ön Hisingen. Men bro mellan Hönö, Öckerö och Fotö förstör tydligen inte er hysteriska “ökänsla”. Alla tidigare broprojekt uppvisar samma bakåtsträvande lokalbefolkningar. Sedan, några år efter att Ölandsbron, Öresundsbron, Alnöbron, Smögenbron, Stora Bältbron, Tjörnbron etc byggts, så är plötsligt alla jättenöjda. Öckerös inställning framstår som ett rent fossilt fornfynd. Helt förstenat. Eller ni kanske älskar att slänga bort åratals av er fritid under ett yrkesliv på att sitta i färjeköer??? Räkna på det så kanske du få dig en tankeställare.

    Du ljuger igen när du påstår att vi i Hjuvik skulle vilja ha ensamrätt på att utveckla vårt samhälle. Det är ju ni i Öckerö som vill ha ensamrätt på att utvecklas. Vi har nybyggnadsförbud enbart beroende på biltrafiken från Öckerö-öarna. Ni har inget nybyggnadsförbud utan planerar och bygger som bara den och du skriver att ni nu skall öka takten på detta. Tala om förvrängd verklighetsbild.

    Självklart kommer vi bl.a att fortsätta överklaga era nya detaljplaner. Det är inte på okynne – det är på blodigt allvar eftersom din egoistiska kommuns agerande förstör vår boendemiljö. Vi får se vem som vinner i slutänden!

  9. Nu ligger ju vår kommun där den ligger och det är knappast vårt fel att trafikplaneringen har varit sådan att all trafik är hänvisad till Hjuviksvägen. På Hjuviksvägen åker det dagligen c:a 6 000 fordon, som åker fram och tillbaka varav Ni själva i Hjuvik svarar för nästan hälften.

    Mig veterligen bryts det inte mot några regler som Du uppger men om så är fallet är det ju något som väghållaren, dvs. staten, får rätta till.

    Överklagar man utan grund så kallas det för okynnesöverklagande och det är just det som Ni gör. Den enda effekt det får är att vi nu ökar tempot på våra planer så att de är klara i god tid innan byggnationen skall starta så att vi tar höjd för Era övklaganden. Hjuviksområdet har byggts ut rejält under de senaste åren vilket de facto också ökat trafikmängden. Då är det också rimligt att vår kommun får utveckla sig. Den möjligheten har Ni faktiskt inte ensamrätt på.

  10. Så skriver en grundmurad egoist. Det är inte bussfilen som är problemet – det är era 10.000 fordon per dygn som ni envisas med att köra på vår väg. En motorvägstrafik från en av Europas största färjelinjer som du och dina gelikar mot alla planregler, bullernormer, regler för farligt gods, hälsoregler etc tycker er ha någon sorts herrefolkrätt att bryta mot och obekymrat köra vidare inne bland våra bostäder. Det måste ju kännas jävligt skönt för er att få spy ut alla era avgaser och miljöförstöringar på invånarna i er grannkommun så att ni kan få ha era öar och den friska västanvinden för er själva.

    På grund av den stora trafiken från era öar så har hela Hjuviksområdet i årtionden haft förbud mot nya detaljplaner. Men det gäller ju inte er, ni är ju mer värda än andra, så självklart fortsätter ni med accelererat panarbete så att ni i förlängningen får ännu fler bilar från öarna att köra på Hjuviksvägen. Har man obefintlig insikt och totalt skiter i sina grannar så kallar man reaktioner på detta för “okynnesöverklaganden” – större egoism får man ju leta efter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentera