Fler turer till Nordöarna på kvällarna

Färjorna till och från Nordöarna i Öckerö kommun gör från och med i höst ytterligare två turer på vardagkvällarna. Det blir möjligt tack vare att Öckerö kommun och Trafikverket delar på kostnaden för utökad färjetrafik på leden. Det är det första exemplet i landet på att en kommun går in med delfinansiering av en allmän färjeled.

– Utökad färjetrafik på kvällstid är livsviktigt för Nordöarnas överlevnad, säger Arne Lernhag som är kommunalråd i Öckerö kommun.

På de tre Nordöarna Källö-Knippla, Hyppeln och Rörö i Öckerö kommun bor det cirka 900 personer. Många aktiviteter för barn och ungdomar finns på kommunens huvudöar Öckerö och Hönö. Det har skapat ett önskemål om tätare turer kvällstid. För att kunna köra ytterligare turer införs ett nytt sätt att lägga upp färjetrafiken på leden, och därmed får resenärerna bättre service. I dagsläget är det inte platsbrist på färjorna, men i och med att turtätheten ökar får resenärerna fler tider att välja mellan.

– Genom Öckerö kommuns medfinansiering, och Trafikverkets nya sätt att lägga upp färjetrafiken på Nordöleden, har vi tillsammans hittat en lösning på det behov som de bofasta på Nordöarna har uttryckt, säger Håkan Wennerström som är regional direktör i Trafikverket.

Färjeleden från Burö till de tre Nordöarna trafikeras av Trafikverkets Färjerederi. Färjeleden är förhållandevis lång och en färja kan köra maximalt en tur per timma. Under högtrafik morgon och eftermiddag trafikeras färjeleden med två färjor med avgång var 30e minut. Den nya tidtabellen träder i kraft den 16 september. Avtalet mellan Öckerö kommun och Trafikverket gäller till och med den 31 december 2015.

6 kommentarer för “Fler turer till Nordöarna på kvällarna

  1. Mattias Wahlgren Jag förstår eran oro mycket väl.

    Vi har levt med detta fenomen hela tiden här på Kalvsund och Grötö, det är bättre nu med röd express men fortfarande är varje resa en chansning och efter som 18:15 färjan inte går så är det inte allt för sällan man får vänta en 40min(ännu längre för Grötö) för att bussen är sen, tex om man jobbar i Göteborg.
    Och nu när dom har stängt skolan och förskolan här så har man två val stå med sitt barn och vänta i väntkuren på Björkö eller gå ned i arbetstid.
    Mycket på grund av att tiderna är tighta och bussarna inte kommer i tid tillsammans med att färjan inte går vissa tider.

    Det går ju att byta på sitt barn i en busshållplats under sommaren och ge den mat efter som dom är hungriga där 18-19 tiden, men sen kommer höst/vinter/vår då vill man inte ta av sitt barn kläderna i en väntkur och att inte byta på dom är ju föga bra det heller.

    Så man chansar inte, vi har lärt oss att bil är en livlina bussen funkar inte, och den går ju knappt på Björkö.
    Sen gå ned i arbetstid för att inte hamna i ovan nämnda situation.
    Inget gynnar ju oss eller skatteintäkter eller inflyttningen, men så är det man får göra för att kunna bo här.

    Tack och lov så har vi hjälpsamma och bra personal på alla färjorna som gör sitt yttersta för att underlätta i den mån dom kan!

  2. Mattias, för att få plats med två extraturer har Färjerederiet fått pressa en hel del i tidtabellen. När det gäller denna tur så uppg man att färjan kommer att vänta på bussen om den inte är avsevärt försenad.

    Nämnas kan också att detta är samverkat med örådet på Nordöarna som har godkänt upplägget.

  3. Läser artikeln i Torslanda tidning om att fler skall åka kollektivt. Detta ställer jag upp på till hundra procent, fast jag själv är bilburen oftast. Det är efter att ha läst artikeln som jag med väldigt blandade känslor ser den nya turlistan för nordöfärjorna som vi får från och med 16/9. Ett exempel. Nu går det en buss från NE terminalen klockan 16.34, Järnvågen 16.38 med ankomst till Burö 17.48. Färjan till Rörö går 17.50. Det händer ibland att färjan gått ifrån bussen då det är väldigt svårt att hålla ankomsttiden 17.48. Ibland väntar färjan och ibland backar den tillbaka. Det känns olustigt att veta att marginalen som nu är 2 minuter kommer att bli 0. Detta är inte precis något som kommer att uppmuntra folk att resa kollektivt. Alternativet är att åka tidigare från stan, det går en buss 16.14 istället, men för folk som arbetar är inte detta något bra alternativ. Vad görs för att ”garantera” att busspassagerarna inte får en 30 minuters väntan på ett ofta kallt och blåsigt Burö? Det finns fler exempel på konstigheter, men det får räcka med 16.34 från stan.

    mvh Mattias W Rörö

  4. Gustav, vi jobbar även med att förbättra förbindelserna till Grötö och Kalvsund. Det handlar om den förstudien på en linjära mellan Kalvsund och Framnäs. Detta skulle förbättra tillgängligheten högst avsevärt och vår personfärja skulle då kunna användas på ett bättre sätt till de andra öarna, exv. Grötö.
    Vi tittar också på en linfärja mellan Björkö och Öckerö för att förbättra den förbindelsen, så visst gör vi en hel del även för de andra öarna.
    Turerna till Kalvsund och Grötö handlar inte om ekonomi utan möjligheten för färjan att hinna runt till alla öar som den trafikerar. Vi har gett ett uppdrag att se om man kan återinföra turen 18.20 som togs bort för något år sedan. Men om Du enbart vill räkna ekonomi så kan Du också räkna in ett tiotal miljoner kronor som vi har lagt och lägger på färjelägena till färjan.
    När det gäller skolan och förskolan så har jag svarat på detta ett antal gånger men det går inte att bedriva när underlaget inte finns. Jag ser det som svårt att ha en fritidsgård på Kalvsund också faktiskt av samma skäl. Då är det bättre att ha detta på Öckerö och kunna ha en bättre kvalité och ett bättre utbud samt att arbeta med förbindelserna dit.
    Värt att notera är också att Öckerö kommun betalar hälften av kostnaden på 800 000 kr.

  5. Det är jätte bra.
    Då va det dags att se över resten av kommunens öars förbindelser, efter som Grötö och Kalvsund idag inte ens har kvar sin skola eller förskola och Biblioteket har ni stängt samt fritidsgården är stängd, ja det finns inga aktiviteter som kommunen har här nu längre.
    Detta gör att ungdomarna måste resa till dom andra öarna och då slutar färjan gå 23:00 och den börjar gå 05:07 förvisso okej om det inte hade vart att man har uppehåll ofta och då under dom tider då många kommer hem från jobbet med sina barn som man nu hämtar på andra öar så väntan kan bli upp till en timme vid 18:00 tiden där ett av uppehållen är. Så kanske ungdomarna kan ta sig hem efter en bio i stan och inte flyttar till stan.

    800 000:- Betalar Öckerö kommunen till Trafikverket för att få 2 extra turer vid rusningstid, det är kanon att man satsar.
    Turerna till Nordöarna som går ju från 03:35 på morgonen till 01:40 från Burö alla dagar i veckan.

    Det bor nästan 400 på Grötö Kalvsund åretrunt och då kanske kan då 355552:- göra så dom turer som saknas kan gå nu då med? och efter som ni sparar 185000:- på Skolan och förskolans lokal nu kan vi lägga till dom där i den summan, samt ytterligare besparingar ni tycker ni gör då genom att stänga skolan och förskolan så är vi uppe i 700 000:-
    Det är ju då pengar ni bör investera i detta så man kan ta sig i alla fall aningen bättre mellan öarna nu idag, så som ni gjort på Nordöarna.
    För att Utökad färjetrafik på kvällstid är livsviktigt för ÖARNAS! överlevnad, säger Medborgarna som betalar skatt i denna kommunen.

    Det är kanon att ni satsar på dom mindre öarna, nu har 60% av öarna som inte har bro till dom större öarna fått en valbehövd ökning av färjans avgångar.

  6. Hej !

    Detta kommer att göra gott för Nordöarna !

    För Ö-råden på Nordöarna

    Tomas Hafstrand
    Knippla Ö-råd

Kommentera