Studiebesök på Marstrands havshotel

Idag gjorde Strategigruppen ett studiebesök på Marstrands havshotel. Vi fick bl.a. träffa ägaren för hotellet som berättade om bakgrunden. En av de viktiga punkterna var att hotellet skall vara ett mervärde för de som bor i samhället. Exv. kan man köpa årskort till gymmet, man får låna lokaler på tider som de ändå inte används m.m.

Hotellet har 97 rum men egentligen skulle man vilja ha 120-150 rum. Man har också genererat 50 årsanställda. Vintern är den bästa säsongen och övriga mindre hotell har fått draghjälp. Eftersom konferensavdelningen är stor så bokar man också rum på dessa hotel. Normalt sett har de inte öppet på vintern men nu har de öppet vissa tider då beläggningen är hög på hotellet.

Det har öppnat andra verksamheter i området bl.a. restauranger. Omsättningen har ökat för butikerNa i området och de har numera öppet under en längre period.

Beläggningen är 55-60 %, samma som Göteborg. I början var det negativt från befolkningen från början, nu är det däremot positivt, mycket beroende på att hotellet har inneburit en hel del mervärden för befolkningen.

En förslag var att ett antal personer från Hönö skulle kunna göra ett studiebesök till hotellet och få träffa både representanter för hotellet och från befolkningen.

Kommentera